قرار گرفتن در معرض غلظت ایمنی از BPA ممکن است پاسخ انسولین را در بزرگسالان غیر دیابتی تغییر دهد

14سپتامبر 2018 - در یک مطالعه ی جدید، محققان دانشگاه میسوری دریافتند که قرار گرفتن افراد غیر دیابتی بالغ در معرض ماده ی شیمیایی رایج "BPA" چندین بار در روز، ممکن است باعث تغییر ترشح انسولین شوند. یافته های این تحقیق نشان می دهد که قرار گرفتن روزانه در معرض غلظتی از "BPA" که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا ایمن معرفی شده است، ممکن است برای ابتلا به دیابت نوع 2 و سایر بیماری های متابولیکی کافی باشد.

  پرفسور Frederick vom Saal متخصص غدد درون ریز از بخش علوم زیستی و یکی از نویسندگان این مقاله گفت: بیس فنول A یا BPA، یک ماده ی شیمیایی مخل غدد درون ریز است که برای تولید رسیدهای خرید که با چاپ حرارتی منتشر می شوند، انواع پلاستیک و طیف گسترده ای از محصولات مصرفی استفاده می شود. آزمایشات با سلول های پانکراس انسان و موش نشان داد که قرار گرفتن در معرضدوز کمی از BPAدر حضور گلوکز موجب تغییر ترشح انسولین می شود. ما می خواستیم اثرات بالقوه ی BPA را در انسان آزمایش کنیم تا ببینیم آیا این موضوع در انسان نیز صحت دارد.
در این مطالعه، به افراد شرکت کننده به صورت خوراکی یک دوز ایمنیاز BPA داده شد، که سبب تجمع غلظتی ازBPA  در خون آنها گردید که مشابه با غلظت این ماده در خون مشتریانی است که به یک رسید خرید دست می زنند؛ سپس همین افراد در معرض یک پلاسبو، برای مقایسه قرار گرفته اند. سپس پاسخ های انسولین از طریق آزمون تحمل گلوکز خوراکی در آزمایش اول یا یک هایپرگلیسمیک کلمپ در آزمایش دوم ارزیابی شد.نتایج هر دو مطالعه نشان داد که BPA باعث تغییر ترشح انسولین نسبت به قرار گرفتن در معرض پلاسبو در این افراد می شود.در مطالعات حیوانی مواجهه ی مکرر با BPA منجر به مقاومت به انسولین گردید.
 پرفسور Saal گفت: این مطالعه ی اکتشافی باید تکرار شود، زیرا نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض BPA در دوزی که توسط سازمانهای نظارتی آمریکا ایمن اعلام شده است، می تواند پاسخ های انسولین را به گلوکز در انسان تغییر دهد. مطالعه ی ما، گام اول در بررسی تاثیر قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مختل کننده غدد درون ریز مانند BPA، در ایجاد مقاومت به انسولین و در نهایت دیابت نوع 2 است.

منبع و سایت خبر:

Journal of the Endocrine Society, 2018; DOI: 10.1210/js.2018-00151

www.sciencedaily.com/releases/2018/09/180914100354.htm